torsdag 27 mars 2014

Tips: barnvagnsbio

En av de saker som man ska passa på att göra innan man får barn är att gå på bio, har jag hört, men faktum är att det är längesen jag gick så mycket på bio som jag gjort nu, de senaste månaderna. Jag pratar naturligtvis om barnvagnsbio. Här kommer min guide till barnvagnsbio i Göteborg:

Jag har provat på barnvagnsbio på 3 olika ställen: SF Biopalatset, Bio Roy och Lundby bibliotek.

Barnvagnsbio på SF Biopalatset
När: Nästan alla onsdagar ca kl. 12.00
Filmutbud: Bioaktuella filmer
Kostnad: samma som ordinarie pris för den filmen, ca 110 kr
Hur: Man tar hissen upp och lämnar barnvagnen utanför salongen. Det är lite lägre ljud och lite ljusare i salongen. Ingen reklam innan filmen. Paus mitt i filmen. Micro och skötbord utanför salongen. Barn upp till 2 år får följa med om filmen är barntillåten eller från 7 år. Barn upp till 1 år får följa med på filmer med 11- eller 15-årsgräns.
Mitt omdöme: Bra ljudanläggning vilket gör att gråtande barn inte stör filmtittandet nämnvärt. Bra och varierat urval av SF:s filmer.
Nästa film: The Grand Budapest Hotel

Babybio på Bio Roy
När: Många fredagar kl. 10.30
Filmutbud: Lite smalare film, både nytt och lite äldre
Kostnad: 100 kr
Hur: Man går in via handikappingången och kommer direkt in i salongen. Det är lite lägre ljud och lite ljusare i salongen. Micro och skötbord inne i salongen. Paus om publiken önskar.
Mitt omdöme: Personligt och intimt. Man har möjlighet att önska film inför kommande visningar. Kul med lite mer alternativ film. Rättvisemärkt och ekologiskt fika finns i caféet.
Nästa film: Yves Saint Laurent

Barnvagnsfilm på Lundby bibliotek (tidigare Hisingens bibliotek)
När: En torsdag i månaden kl. 11.00
Filmutbud: Filmer som finns tillgängliga på DVD
Kostnad: gratis
Hur: P.g.a. regler kring offentlig visning måste man vara medlem i bibliotekets filmklubb. Det kostar inget och man kan bli medlem direkt innan visning. För att ta sig till salen med barnvagn måste man först åka hiss upp till biblioteket och sedan en hiss ner en halv våning inne i biblioteket (eller dra vagnen ner en halvtrappa). Man kan själv anpassa ljudet och ljuset. Kuddar på golvet som barnen kan ligga på.
Mitt omdöme: Det märks att det inte är en biosalong. Lekande barn och ljusinsläpp stör lite grann. Men gratis är gott! För mig är det bra att det är gångavstånd hemifrån. Lite krångligt med tillgängligheten med barnvagn, men i januari 2015 ska Lundby bibliotek flytta in i helt nybyggda lokaler vid Vågmästareplatsen.
Nästa film: Black Swan (idag), 24 april: Arthur Newman

Ett allmänt råd till dig som vill gå på barnvagnsbio: Passa på medan ditt barn är litet. Naturligtvis får man tåla lite ljud från barnen, men när ditt barn blir så stort att hen har svårt att sitta still i två timmar bör du kanske välja en annan aktivitet. 

1 kommentar: