onsdag 18 juli 2012

New Year's Eve, eller: När time ball räddade världen

Jag hade sett en del allvarliga, seriösa, spännande, hemska filmer på senaste tiden så jag kände att det kunde passa med en lättsmält film. Hos min syster fanns filmen New Year's Eve som jag tyckte borde passa in på beskrivningen "lättsmält". Jag hade visserligen hört att den inte skulle vara så bra, men jag förväntade mig inte heller någon bra film. Bara ett lite småmysigt rom-com-tidsfördriv.
Trots mina långt ställda förväntningar så var jag inte beredd på en film som var så dålig som denna. 

Det är alltså nyårsafton 2011 i New York City. Hela universums medelpunkt. Och medelpunkten av universums medelpunkt är någon sorts time ball som ska falla ner vid tolvslaget. På denna händelse väntar miljarder människor, ja, faktiskt hela världen. 

Vi får följa lite olika människor i NY och deras förberedelser för nyårsafton. Någon träffar ett ex, någon fastnar i en hiss med någon som ska sjunga på en konsert, någons bil går sönder, någon får inte gå ut för sin mamma, någon föder barn och någon är ansvarig för att time ball ska falla ner vid tolvslaget för annars kommer världen gå under och alla miljarder människor i världen kommer bli besvikna. 
Upplägget är lite som Love Actually. Men där (brittiska) Love Actually har känsla, stämning, komik och hög mysighetsfaktor har (amerikanska) New Year's Eve... ingenting. 
Eller jo, vänta... nu var jag väl lite orättvis. Den har faktiskt det obligatoriska snyfttalet. Det handlar om att det kommer bli ett nytt år även om time ball inte faller ner. Och man ska ta vara på varandra och sånt. 

Att filmen är så dålig som den är beror till stor del på att det är alldelens för många människor med. Man hinner inte lära känna någon tillräckligt mycket för att bry sig. Till detta kan vi lägga till dåligt skådespeleri och ett värdelöst manus.
Och precis när jag trodde att filmen inte kunde bli sämre så händer detta:
Snygga, kända popstjärnan har precis blivit tillsammans med sitt ex igen. Men vänta nu, du ska ju sjunga vid time ball, men du står ju här. Vem sjunger Auld Lang Syne???
Jo, det gör bakgrundssångerskan som tidigare fastnade i hissen och blev kär, och som nästan inte hann till jobbet som hon så gärna ville till eftersom hon ville göra ett bra intryck på kända popstjärnan och få följa med på hans turné. Och nu står hon där inför hela världen och sjunger solo. Amazing. 

Ja, ni fattar. 
Betyg: 1/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar