torsdag 5 juli 2012

Mina nyårsmål - Halvårsrapport

Hur går det med mina nyårsmål, undrar säkert väldigt många.
Även om ni inte har undrat får ni veta om ni fortsätter läsa...

Mina bokliga nyårsmål är:
  • Läsa 12 hyllvärmare
  • Läsa en bok av August Strindberg
  • Läsa ut Gamla Testamentet
Hur det har gått:
  • inte så bra
  • inte så bra
  • inte så bra

Och lite mer detaljerat:

Jag valde ut 18 böcker av vilka jag ska läsa 12 styckna i år. Om man räknar lite grann inser man alltså att det är i genomsnitt 1 bok/månad. Av detta år har 6 månader gått, så för att ligga i fas borde jag ha läst 6 stycken hyllvärmare. 
Jag har läst 2. Inte bra.
Men jag har ju fortfarande nästan ett halvår på mig, så det är väl bara att lägga på ett kol. Minst 2 till borde jag läsa innan semestern är slut, trots att jag har annat jag vill läsa också. 
Böckerna jag väljer mellan är dessa:

Shakespeares hemlighet - Jennifer Lee Carrell

Pojkår - J.M. Coetzee

Den brinnande ugnen - Kerstin Ekman

Momo - Signe Hasso

Perelandra - C.S. Lewis

Det broderade hjärtat - Carole Martinez

Törnfåglarna - Colleen McCullough

De blåaste ögonen - Toni Morrison

Brudskeppet - Jojo Moyes

Bortom stjärnan - Elisabet Nemert
En god son - Craig Nova
Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates

Syster - Bengt Olsson

Northern Lights - Philip Pullman

Jökelteatern - Steinunn Sigurdarðóttir

Jacobys hus - Isaac Bashevis Singer

Motljus - Annika Thor

Alexandra - Torgny Wirén

Projekt: August Strindberg-året
Eftersom detta år har lite Strindberg-tema över sig i det litterära Sverige tänkte jag att jag borde läsa en Strindberg-bok detta år. Jag har tidigare endast läst Ett drömspel av honom.
Detta år ska jag läsa Röda rummet har jag tänkt. Men detta ska jag göra i höst!

Projekt: Läsa ut Bibeln innan 30
Innan jag fyller 30 år ska jag ha läst ut hela Bibeln. Det är nu mindre än 11 månader kvar till denna dag...
Som delmål har jag att läsa ut GT detta år. Med detta mål går det inte särskilt bra; jag har knappt läst något alls det senaste halvåret. 
Jag har kommit till Jesaja, så de bibelböcker jag har kvar efter denna är:
Jeremia
Klagovisorna
Hesekiel
Daniel
Hosea
Joel
Amos
Obadja
Jona
Mika
Nahum
Hakackuk
Sefanja
Haggaj
Sakarja
Malaki 
Som tur är är de flesta av dessa böcker ganska korta (och apokryferna får bli överkurs).
För att hinna detta innan året är slut behöver jag läsa 1,1 kapitel om dagen. Så om jag säger 2 om dagen så har jag mycket god marginal. Det borde inte vara omöjligt. Det gäller bara att göra det också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar