fredag 6 juli 2012

filmklubb 8 augusti

Om en månad, onsdagen 8 augusti, bjuder jag in till filmklubb igen!
Jag tänkte ha ett tema, men kunde inte bestämma mig för vilket, så det blev tre stycken. Nämligen:

  • Drottningar
  • Krig och fred
  • Vilhelm Moberg

Anledningen till just dessa teman är att 8 augusti är vår drottnings namnsdag och att Vilhelm Moberg dog denna dag 1973. Krig och fred-temat kommer sig av en hel mängd händelser som inträffat 8 augusti. Slaget vid Dirschau 1627, slaget vid Seneffe 1674, freden i Traventhal 1700, Sovjetunionen förklarar krig mot Japan 1945, Segrarmakterna sluter fred med Japan 1951 och Ryssland ger sig in i kriget i Sydossetien 2008. Jag vet inte om just 8 augusti är en extra gynnsam dag för att inleda och avsluta krig eller om det ser likadant ut de flesta dagarna på året. 
Det har hänt många andra minnesvärda saker denna dag också och om dem kan ni läsa här, men dessa tre är alltså de teman jag har valt ut.

Det är fritt fram att önska filmer! Och man får tolka mina teman hur man vill. Men jag kanske kräver en motivering om det är alltför långsökt.

Ni är välkomna från kl. 18.30 för fika och umgänge. Filmen startar 19.00, så kom i tid!
Anmäl att du kommer i facebook-eventet.
Om allt går enligt planerna meddelar jag vilken film det blir en vecka innan.

Lite bilder för inspiration:
Slaget vid Dirschau

Karl-Oskar och Kristina
(foto av Nagy David)
Mary, Queen of Scots


Den uppmärksamme kanske undrar varför filmklubben inte är första onsdagen i månaden som utlovat, men det är för att jag befinner mig på semester i Norrbotten 1 augusti. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar