torsdag 29 mars 2012

kulturkonsumtion v. 12

Lite sent att rapportera veckans kulturkonsumtion torsdagen veckan efter, kanske. Men begreppet "mycket på jobbet" har fått en helt ny innebörd för mig denna vecka...
Hur som helst:
Förra veckan ägnade jag mig åt följande:

Böcker
Mina språkvalssjuor skulle börja läsa en valfri bok på engelska, och jag tänkte föregå med gott exempel och också läsa en valfri bok på engelska. Det fick bli Philip Pullmans Northern Lights (aka. den mörka materian, guldkompassen). Den är dessutom en av mina hyllvärmare som jag ska läsa innan detta år är slut, så det passade extra bra. Och första lektionen överträffade faktiskt mina förväntningar. Det var tyst i klassrummet i säkert 5 minuter i sträck. Underbart!
Sen fick jag äntligen Hungerspelen från biblioteket, så den började jag läsa i helgen. Jag måste läsa ut den ganska snart så jag kan se filmen på bio, kanske redan till helgen. Och jag gillar den verkligen! Bra skriven och spännande! Man får veta exakt lagom mycket om personernas tankar och känslor. Inget övertydligt, utan man är alltid spänd på att veta hur det ska fortsätta. Och jag funderar över den där Peeta! Är han så där trevlig och oskuldsfull på riktigt, eller är det en taktik från hans sida? Jag tror och hoppas på att han är en god människa allt igenom. Jag gillar sådana! :)

Nu tycker jag ju egentligen inte att man ska klottra i biblioteksböcker, men när jag ser detta kan jag inte annat än mysa litegrann inombords.

Ett klotterplank i varje bok kanske inte hade varit fel?

Film
Två filmer såg jag denna vecka. Den först var Whip It som gick på TV. Drew Barrymores regidebut. En helt okej komedi.
Den andra var The Artist, stumfilmen som Oscar för bästa film, ni vet. Mycket fin och välgjord och rolig! En hyllning till stumfilmen! Stumfilm with a twist skulle man kunna säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar