måndag 13 februari 2012

Rapport från Norrköping

Jag har så mycket att skriva om nu! Jag har ju haft filmklubb, jag har sett ett antal filmer, och jag har läst ut Norwegian Wood.
Just nu har jag sportlov och spenderar en långhelg hos min syster i Norrköping. Moa Martinsons stad. Detta har jag uppmärksammat genom att handla två Moa Martinson-böcker på second hand (Kvinnorna på kummelsjö och Rågvakt) samt sett en film som handlar om Moa. Moa - En kvinnas kärlek och längtan heter den och var inte särskilt bra.
Det kändes som en rätt billig produktion, men den var från 1986, så det kanske var normalt för svenska filmer från den tiden. Min största invändning mot filmen är att om man inte känner till Moa Martinsons och Harry Martinsons liv väldigt väl så kommer man inte fatta någonting av filmen. Det var bara som en samling nedslag i deras liv och man fick själv fylla i luckorna, antingen med saker man vetat om sedan innan, eller med gissningar. T.ex. var det en scen där Harry ligger och hostar blod och Moa tar hand om honom. Denna scen ledde inte till någonting. Man fick inte veta varför han var sjuk, om han blev frisk igen eller någonting. Jag antar att det här är något som man känner till om man har studerat lite biografier och sånt, men för oss som bara vet normalmycket om dessa två blir det helt meningslöst att se Harry hosta blod.

Ingen höjdarfilm alltså, men det är trots allt intressant att få veta lite mer om hennes liv och därför får filmen 2,5 i betyg av mig.
De två personer jag såg filmen med gillade den inte heller. Den ena personen sa "men jag blir i alla fall intresserad av att läsa mer om Moa Martinsons liv" och den andra sa "det här var den sämsta film jag någonsin sett".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar