fredag 6 januari 2012

Filmslut 2011

Eftersom jag gjort ett bokslut måste jag även göra ett filmslut. Och precis som för böckerna så börjar min lista i juni.
52 filmer såg jag under dessa 7 månader. Alltså ca 7 och en halv i månaden.
1 av filmerna (Harry Potter och halvblodsprinsen) såg jag två gånger, så egentligen är det bara 51 olika filmer.
39 av filmerna såg jag för första gången.
17 filmer klarar inte Bechdel-testet.
Flest filmer såg jag i juni (11).
Färst filmer såg jag i augusti (3). Och ja, adjektivet 'få' kompareras få - färre - färst. Börja använda!
Hela listan på mina sedda filmer hittar ni om ni tittar lite längre upp där det står Filmdagbok.

De 3 bästa filmerna jag såg under 2011 (juni-dec) var:

1. Melancholia 
Läs om den här!

2. Harry Potter och dödsrelikerna: Del 2
Slutet på hela Harry Potter-sagan. Jag såg nyss om den, och den var nog faktiskt ännu bättre andra gången. Här kan ni läsa vad jag skrev om filmen, och om min relation till fenomenet Harry Potter.

3. Simon och ekarna
Filmatiseringen av Marianne Fredrikssons roman. Den går fortfarande på bio i många delar av landet, så gå och se den om du inte redan har gjort det. Eller läs boken, den är ännu bättre!
Läs vad jag tyckte om filmen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar