torsdag 16 juni 2011

Första sommarlovsdagen

Som ni ser, om ni läst min blogg innan, så har bloggen ändrat utseende lite grann. Jag kände att det passade bra att fira första sommarlovsdagen med en ny, somrigare färg.


Idag har jag läst ut Om jag stannar av Gayle Forman. Det är en ungdoms-/unga vuxna-bok som handlar om 17-åriga cellisten Mia. Kort sammanfattat så handlar boken om att Mia är med om en bilolycka och skadas svårt. Vi får följa Mias tankar under ett dygn då hon försöker bestämma sig för om hon vill stanna kvar eller släppa taget. Berättarperspektivet är intressant. Mias kropp ligger livlös på IVA eller i operationssalen, men hennes medvetande är utanför kroppen och ser och hör allting. Hon sitter bredvid sin egen säng när vänner, pojkvän och släktingar försöker övertyga henne om att stanna hos dem. 
Det mesta av boken har jag läst på spårvagnen eller på busshållplatsen. Jag trotsade till och med min åksjuka och läste på bussen ända till Kungälv från Göteborg. Bra betyg till boken alltså! Men detta är platser där man helst inte ger ifrån sig för mycket känsloyttringar (i alla fall gillar inte jag att göra det), så jag fick lägga band på tårkanalerna ibland. Efter Imago, som var en liten seg-bok, kändes det härligt att få läsa en bok som man inte ville lägga ifrån sig.

Om jag stannar är perfekt sommarläsning. Inte svårläst, inte för lång (190 sidor), men mycket engagerande! Jag ska nog ta med den till Gunnarskog nästa vecka och låna ut till nån av mina småsystrar. 

Som en liten bonus fick jag idag ett mail från biblan där de meddelade att fortsättningen, När jag lät dig gå, ligger och väntar på mig! En annan glad nyhet från biblioteket är att jag nu avancerat till plats 9 i kön till Cirkeln! Jag hoppas på att få den nästa vecka, ifall folk lämnar tillbaka sina böcker i tid.

Nu till något annat som jag sysslat med idag. Ser ni vad detta är?

Det är 8 biljetter till Harry Potter och dödsrelikerna del 2!
Jag och 7 (egentligen 9, men 2 bokade sina biljetter själva) utvalda vänner ska se denna film på premiärdagen onsdagen 13 juli. Vi ska dock inte gå på allra första visningen, strax efter midnatt. Dels för att det är mitt i natten och jag är för gammal för sånt och ska dessutom jobba dan efter, men mest för att den då bara visas i 3D. 
Jag är väldigt negativt inställd till 3D. Men jag kanske bloggar mer om det en annan gång.
Nu ska jag se på Somers Town

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar