söndag 27 mars 2011

lite mer kostymdrama...


Har ni sett säsongsavslutningen av Downton Abbey än? Jag såg det sent i går kväll. Det absolut bästa avsnittet hittills! Det var så många turning points för alla inblandade! Inte så mycket för my favourite, Sibyl, dock. 
Om det förresten är nån som tycker att Mr Bates ser bekant ut så kan det vara för att han var med i svenska fotbollsfilmen, Offside.
SVT säger att de har köpt in säsong 2 och att den kommer sändas tidigast i höst. Säsong 2 kommer innehålla 8 avsnitt + någon sorts julspecial. Längre ner i det här inlägget kommer jag dela med mig av lite info om nästa säsong som jag lyckats googla fram... 

Manusförfattaren till Downton Abbey, Julian Fellowes, har skrivit manus till en annan av mina kostymdramafavoriter: The Young Victoria. Han har också skrivit manus till bl.a. Gosford Park, men den har jag inte sett än tror jag. Får väl ta och göra det nu då...
Är det förresten någon som har ett tips på någon riktigt bra bok i kostymdramastil? T.ex. om Queen Victoria eller någon annan historisk eller fiktiv person? Gärna nåt brittiskt eller ryskt, eller nåt annat. 

Här kommer ett klipp från Young Victoria:






----------------------- !!!!! OBS !!!!! -----------------------
----------- !!!!! DOWNTON ABBEY-SPOILERS FÖLJER !!!!! -----------
-----
-----


Det kommer en del nya karaktärer till nästa säsong. Bl.a. en ny nervös house maid som heter Ethel, en ny betjänt vid namn Lang, en Miss Lavinia Swire, Sir Richard Carlisle, och Mr Bates fru kommer vara med!! Vera Bates spelas av Maria Doyle Kennedy som spelade Henry VIII:s första fru i The Tudors. Det kan hända att Thomas inte längre ska vara med, i alla fall inte i första avsnittet. 

1 kommentar:

  1. Åh, ja det var ju så bra! Blir jobbigt att vänta. Mr Bates var även med i en annan brittisk serie som har gått i två säsonger på svt, Från Lark Rise till Candleford. Väldigt trevlig serie, om än inte lika dramatisk som Downton.
    Ja Gosford Park måste du se Mia, den är faktiskt väldigt bra. Många bra skådespelare i den.
    Jag kan rekommendera Patrick O'Brian's bokserie om Aubrey och Maturin, Master and Commander-serien alltså, om Brittiska flottan på 1800-talet. Om man gillar böcker om skeppsliv och sjöslag och sådär. Men det är lite annat med. Jag älskar i alla fall de böckerna och även filmen Master and Commander som bygger löst på den 10:e boken i serien (finns 20).

    /Emma

    SvaraRadera