onsdag 16 mars 2011

Böcker jag gillar


Det är väl på sin plats å berätta vilka böcker jag gillar också. Föga förvånande gillar jag Harry Potter och Sagan om ringen... och andra välskrivna fantasyböcker. En modern favorit (kom på svenska förra året) är Fablehaven - Den förbjudna skogen av Brandon Mull.
På bokus hemsida står det att den är för 9-12-åringar, men jag läste ett utdrag från den med ett gäng 14-åringar och en del av dom blev helt sålda! (Liksom vissa 25+-åringar också har blivit!) Nästa del kommer på svenska i maj, men jag har nog ändå tänkt läsa den på engelska. tänkte se om dom är ännu bättre på originalspråk...


En annan genre jag gillar är historiska romaner (kanske kan kallas för böckernas kostymdramer, om man nu ska försöka para ihop det med min filmsmak). Allt som är för länge sen är intressant! Men kanske framför allt 1800-tal och första halvan av 1900-talet.


Jag gillar författare som har ett eget språk, där det inte bara är historien som är det intressanta, utan där texten i sig är ett konstverk. Exempelvis Monika Fagerholm. Läs hennes Den amerikanska flickan!
Den är lite långsam att komma in i, och det är en massa personer som man först har lite svårt att hålla isär, men när man väl har kommit in i berättelsen är det underbar läsning!


Det får räcka för den här gången. En viss syster har begärt kortare blogginlägg. Den som kan gissa vilken syster ska få ett speciellt hedersomnämnande i min blogg!

2 kommentarer:

  1. Fablehaven är ett klart måste om man gillar fantasyböcker! Det som är bra med fantasy är att det ofta passar både barn och vuxna, det enda som krävs är lite fantasi.

    Och jag gissar på att det är syster Malin :)

    SvaraRadera
  2. Grattis Lisa! Jag ska fundera ut nåt fint sätt att dela ut ditt pris. :)

    SvaraRadera